zondag 12 oktober 2014

"Mama's oogjes doen het niet zo goed".


Onze zoon is op een leeftijd gekomen dat zijn wereld in rap tempo groter wordt. Luuk ziet van alles om zich heen, wijst ernaar en roept ernaar. Kijk! Deze! Een arsenaal aan onverstaanbare klanken en kreten van verwondering en plezier passeren de revue. Hij benoemt op zijn manier alles wat hij ziet en wij reageren daarop. Met als gevolg hele gesprekken en gezellige onderonsjes.
Vogels, honden, scooters en auto’s behoren op dit moment tot de hot items. 

Als we binnen zijn, kijken we regelmatig samen naar buiten. Dan trommelt Luuk driftig met zijn handjes tegen het raam en roept hij zijn vrienden de vogels.
Wij vertalen dan; ”vogels joehoe”. “Hallo jongens, waar zijn jullie”…

Nu stikt het  hier in de buurt van de kauwen. De buurt, inclusief wij, beschouwt ze als een plaag maar voor Luuk zijn ze een hoogtepunt. Dus bij het naar buiten kijken, altijd prijs bij het vogels spotten. 

Laatst liep ik met Luuk buiten en hij was weer volop aan de babbel… kijk!, Kijk!
Mijn antwoord; “Ja, jij ziet een heleboel he. Mooi! Mama’s oogjes doen het niet zo goed dus ik zie niet alles wat jij ziet”.

Ik hoorde het mezelf tegen hem zeggen en voelde me even heel vertederd.  Het geeft namelijk op een eenvoudige manier precies weer hoe het in ons gezin is verdeeld op de afdeling visus. Papa heeft de ogen van een havik en mama die van een mol. Het is nu eenmaal zo dat ik heel veel niet zie van wat Luuk aanwijst en bedoeld. Ik gok het er gewoon op en benoem geregeld dat hij het goed aanwijst maar mama niet weet of ze goed snapt wat hij bedoeld.

Wat wel weer bijzonder om te merken dat daardoor andere zintuigen bij Luuk extra ‘aan staan’ in het ontdekken van zijn de omgeving. 
Wat me opvalt is dat Luuk naast kijken ook gericht is op geluiden. Vliegtuigen, vogels, papa die de trap op komt, de hond die boven rond trippelt op het parket… dan gaat het handje omhoog en komt er met een vragende intonatie een geluid uit zijn mond alsof Luuk wil zeggen, Ik hoor iets, jij ook?

Elk nadeel heb zijn voordeel, wordt hier wederom bevestigd.

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten