dinsdag 3 oktober 2017

weer terug

hèhè, eindelijk is er weer eens gelegenheid tot schrijven.
In maart heb ik mijn laatste 'post' gedaan en dat vind ik zelf schandalig lang geleden ;)

ik heb er simpelweg geen tijd genomen/gehad en geen ruimte voor gevoeld om eens rustig te gaan zitten.
Wat is er dan zo druk geweest? Nou, alles en niks eigenlijk.
Oké, Er zijn zeker redenen op te noemen zoals:
- Onze verbouwing deze zomer. 6 weken stof happen en kamperen op de zolder omdat de benedenverdieping een make-over kreeg.

Maar eigenlijk is het 'het gewone leven' dat me in beslag neemt waardoor ik aan lang niet alles doe en kan doen dat ik zou willen. Door het moederschap en het gezinsleven. Door huishoudelijke beslommeringen en mijn werk.

Leuke, energiegevende dingen inplannen voor mezelf in ons weekschema. Dat is (in mijn geval) meestal de hekkensluiter.
Grootste struikelblok daarbij: mijn energiebalans... Dat is en blijft een uitdaging in het leven van slechtzienden...

Het is mijn natuurlijke aard om te zorgen voor anderen. Dat geeft me een goed gevoel. Waar ik de echter regelmatig tegenaan loop is dat ik mijn eigen behoeftes uit het oog verlies. Voeg hier  mijn perfectionistische inslag aan toe. En de overtuiging 'álle ballen' in de lucht te moeten houden.
En je hebt de koers' grensoverschrijding' te pakken.

Daar ben ik best goed in. Het brengt me veel maarrrrr het kost me ook veel. Ik doe mezelf structureel te kort in 'voedende' dingen die ik juist nodig heb.
jaja, Ik weet het allemaal wel...  Maar ernaar handelen, dat ligt duidelijk buiten mijn comfortzone

Nu Luuk naar school gaat, lukt het me beter om tijd voor mezelf in te lassen en te doen waar ik zin in heb. Gewoon omdat het kan :-)
En om bewust die energiebalans / vermoeidheid in positieve zin te keren, ben ik een hobby gaan zoeken Maar wel één die op alle vlakken past. Zowel bij mijn interesses als bij mijn beperking.

De zoekcriteria:
- 'Iets' voor mezelf doen.
- Overdag
Ik merk dat ik 's avonds de deur niet meer uit wil. Ik heb na een dag vol activiteiten van welke aard dan ook, mijn 'kruit' verschoten en wil dan gewoon lekker thuis in mijn joggingbroek bankhangen, bellen of buizen.
- 'íets' waar ik niet wekelijks naartoe hoef waardoor het weer als verplichting gaat voelen.
- 'iets' waarbij ik mijn ogen weinig hoef in te spannen.
- 'íets' waar ik op de fiets naartoe kan.

Ik ben uitgekomen bij een oude liefde, Klassieke zangles!
Ik volg nu elke 14 dagen, lessen van een half uur bij een kei leuke zangleraar bij het Centrum voor de Kunsten Eindhoven.  En binnen een kwartier ben ik weer thuis.  TOP!

En daarmee doe ik mezelf, wat hobby en tijdstippen betreft, sinds lange tijd weer eer aan.
Zie je, het is dus te leren. kiezen voor jezelf en leven naar je mogelijkheden als slechtziende...








Geen opmerkingen:

Een reactie posten